Comandă acum (L-V: 09:00-18:00): 0724 582 769 | 021 425 86 87 Comandă online
MENU

Cum putem recunoaște și preveni din timp sindromul stresului cronic?

Cum putem recunoaște și preveni din timp sindromul stresului cronic?

Așa-numitul "stil de viață modern" ocupă un rol important în apariția mai multor probleme de sănătate. Din pacate, acest progres este insoțit și de o serie de neajunsuri, iar printre cele mai des întalnite amintim: alimentația nesănătoasa, sedentarismul, fumatul, poluarea, stresul,  dezechilibrul spiritual. 

“Mă simt epuizat”, “Simt că mă lasă bateriile”, “Nu mai am enegie pentru nimic” – sunt fraze pe care le auzim destul de des în jurul nostru, mai ales atunci când oamenii vorbesc despre munca lor. Sunt oare aceste fraze scuze pentru lipsa de performanță sau de motivație sau sunt indicatoare ale unei afecțiuni moderne, ce a fost denumită, pe scurt, sindromul burnout?

Termenul burnout (sau sindromul de epuizare totală) a apărut în America, cu mai bine de 25 de ani în urmă. Psihanalistul Herbert Freudenberger a publicat una dintre primele descrieri științifice ale afecțiunii, definită ca o cădere fizică și psihică. În 1981, Malasch a introdus o nouă definiție, cât și un instrument pentru măsurarea aceastei afecțiuni, numit Malasch Burnout Inventory, instrument ce este folosit pe scară largă și astăzi. El definește sindromul burnout ca fiind rezultatul stresului cronic (cel mai adesea, la locul de muncă), stare caracterizată prin epuizare și depresie.

Cum se manifestă sindromul burnout?

Simptomele sunt multidimensionale cu aspecte psihiatrice, pshihosomatice, somatice precum și disfuncții la nivel social. Paleta de simptome pornește de la oboseală cronică, stare de epuizare, până la disfuncții psihice precum lipsă de concentrare, perturbări de memorie, dezorganizare, lipsă de motivatie, schimbări bruște de temperament, lipsă de interes, agresivitate. În cazurile mai grave, se ajunge la stări de anxietate, depresie, dezvoltarea unor adicții (de alcool, drogururi recreaționale, medicamente etc.). Simptomele la nivel somatic se manifestă prin dureri de cap, disfuncții gastro-intestinale (sindromul colonului iritabil, diaree) sau cardio-vasculare (tahicardii, aritmii sau hipertonii).

Metode de prevenție si tratament

Abordările terapeutice variază de la modificări ale mediului de lucru (prevenția circumstanțelor) până la îmbunătățiri ale abilității individuale de a face față stresului (măsuri preventive comportamentale). Organizația Mondială a Sănătății a identificat 3 nivele de măsuri: primare (evitarea/ înlăturarea factorilor ce declanșează afecțiunea), măsuri secundare (recunoașterea timpurie a afecțiunii și acceptarea intervenției atunci când simptomele încep să apară) și măsuri terțiare (atenuarea simptomelor, măsuri de reabilitare și măsuri profilactice pentru a evita eventualele recidive).

Exemple de măsuri:

*pshihoterapie,  practicarea unor tehnici de relaxare (tai chi, yoga, meditație etc.), îmbunătățirea stimei de sine;

*reorganizarea mediului de lucu, de la schimbarea structurii muncii (trecerea pe un alt department, trecerea de la regimul full-time la part-time) până la schimbarea job-ului;

*măsuri de time management personal: delegarea anumitor sarcini altcuiva, refuzul de a face anumite sarcini ce nu sunt urgente sau nu țin de natura job-ului etc;

*practicarea unor hobby-uri care ajută la relaxarea minții (înot, yoga, alergare, dans etc.);

*petrecerea timpului cu persoane dragi, cu familia, activități de socializare.

Pentru prevenția și atenuarea simptomelor asociate sindromului burnout, recomandăm StressManager™, un anxiolitic moderat, ajutor natural în cazuri de epuizare psihică, cădere nervoasă cauzate de stres, anxietate, depresie. Având o eficiență demonstrată clinic, StressManager™ promovează o stare generală de bine, calm și relaxare, prin menținerea în limitele normale a concentrațiilor hormonilor de stres. De asemenea, StressManager™ ajută la reducerea dereglărilor de ritm cardiac provocate de stres, la reducerea stresului emoțional precum și la eliminarea stărilor de nervozitate, neliniște, iritabilitate, încordare asociate sindromului burnout, fără a crea dependență sau somnolență.

StressManager™ - Bucură-te de succes fără stres!

Referințe:

Freudenberger HJ. (1970) Staff burnout. JSoc Issues 1974; 30:159- 165.

Maslach C, Jackson SE. (1981) The measurement of experienced burnout. J OccupBehav 1981; 2: 99-113.

World Health Organization (1986) Ottawa Charter for Health Promotion. An International Conference on Health Promotion. The Move Towards a New Public Health. Ottawa: WHO.